Rep: Domnule primar, sunteți aproape de finalul primului mandat, cum descrieți această perioadă?
CR: De fapt, suntem aproape de un nou rând de alegeri locale pentru funcția de primar, dar mandatul meu se va finaliza în 21 octombrie 2024. După cum știți, anul acesta alegerile locale au fost devansate pentru 9 iunie, iar până la sfârșitul primului meu mandat după alegerile din iunie mai sunt aproximativ 5 luni. Practic, analiza mandatului meu se face pentru doar trei ani și jumătate.
Rep: Vă afectează acest lucru?
CR: Sunt o serie de proiecte la care am muncit foarte mult, cum ar fi asfaltarea a 17 străzi sau implementarea iluminatului cu LED în toate satele aparținătoare etc, care se vor finaliza în această vară, după alegerile din iunie, care ar putea conta în decizia alegătorilor și, din acest motiv, putem spune că devansarea nu este benefică. Dar cetățenii au avut timp să-și facă o părere despre mine și echipa mea și sper ca această devansare să nu aibă efecte negative.
Rep: Cum au fost acești ani?
CR: Prima provocare avută a fost ca eu și echipa găsită în primărie să ne adaptăm noului mod de lucru. După cum știți, un primar nou nu vine cu o echipă de angajați noi și este nevoie de ceva timp pentru adaptare. În mare parte ne-am adaptat provocărilor și am pornit la lucru.
A doua mare provocare din primii doi ani de mandat a fost pandemia de coronavirus prin care omenirea a trecut. Au fost zile groaznice, cu temeri mari, în care am pierdut, din păcate definitiv, și un coleg bun profesionist din cauza acestei boli și în care m-am și îmbolnăvit fiind obligat, pentru prima oară în 24 de ani de muncă, să-mi iau primele zile de concediu medical.
Cea mai mare provocare pe care am avut-o a fost aceea de a găsi resursele necesare demarării de investiții în oraș.
Rep: Ați găsit aceste resurse?
CR: Eu susțin că da. Cu toate provocările, principala mea preocupare a fost atragerea de investiții în oraș. A fost un mandat al investițiilor, iar acest lucru este susținut de cifre.
Am reușit în anul 2024 să avem un buget total mai mare de aproximativ trei ori decât cel din 2021, iar această creștere vine în special din secțiunea de dezvoltare a orașului.
În primul an de mandat – 2021, valoarea bugetată în secțiunea de dezvoltare era de doar 15% din totalul bugetului, iar în anul 2024 valoarea bugetată în secțiunea de dezvoltare este de 55%, fiind mai mare decât cea din secțiune de funcționare.
Valoarea bugetată în secțiunea de dezvoltare a crescut în anul 2024 față de anul 2021 de aproximativ 10 ori. E o performanță aici, susținută de cifre, oricât de cârcotași ar fi unii sau alții. Și atenție, vorbim doar de proiecte la care avem contractele de finanțare semnate. Sunt multe alte proiecte aprobate la finanțare pentru care vom semna contractele în perioada următoare și care vor crește substanțial această valoare. De exemplu, pentru proiectul de extindere a rețelei de gaze naturale în toate străzile din oraș unde nu există și în satele aparținătoare, avem aprobată finanțare în valoare de 19.400.000 lei și vom semna contractul după efectuarea SF-ului și a PT-ului.
BUGETUL DE VENITURI ȘI CHELTUIELI AL ORAȘULUI NEGREȘTI PENTRU PERIOADA 2021-2024
Anul 2021 | Anul 2024 | 2024 vs 2021 | 2024 vs 2021 | |
SECȚIUNEA DE FUNCȚIONARE | 16.477.000 | 23.754.200 | 7.277.200 | 144% |
SECȚIUNEA DE DEZVOLTARE | 2.904.045 | 28.876.792 | 25.972.747 | 994% |
TOTAL | 19.381.045 | 52.630.992 | 33.249.947 | 272% |
Rep: A fost greu să găsiți aceste resurse?
CR: Foarte greu. Există o competiție pe proiecte foarte mare între primarii din țara noastră. Banii sunt limitați și fiecare primar responsabil dorește să atragă aceste proiecte în comunitatea sa. E nevoie de multă muncă, proiecte foarte solide, informații și susținere.
Dacă în trecut orașul Negrești mai avea oameni din oraș prin diferite funcții la nivel județean și național și, teoretic, se putea apela la ei pentru un sprijin, în acest prim mandat al meu a trebuit să mă descurc singur. Tot ceea ce am făcut, am făcut cu mintea și priceperea mea și a echipei mele, iar singurul sprijin pe care l-am avut a fost al domnului fost Ministru Nelu Tătaru. Acesta este adevărul și eu trebuie să-l spun, indiferent de ceea ce consideră adversarii mei politici.
Rep: De ce vreți să mergeți mai departe în al doilea mandat?
CR: E simplu de răspuns. Un proiect pentru a ajunge la finanțare are nevoie de aproximativ 2-3 ani de muncă de birou. Am muncit la multe proiecte în acest prim mandat și trebuie să-mi continui munca pentru a le implementa. Eu am conceput și gândit aceste proiecte și consider că sunt cel mai potrivit să le implementez deoarece știu precis ce e de făcut mai departe. Ar fi total greșit să abandonez aceste proiecte acum, mai ales că s-au consumat multe resurse umane și financiare pentru ele.
După foarte mulți ani, am reușit să atragem finanțare din fonduri europene la Negrești. Pentru a învăța acest mecanism de atragere ai nevoie de pricepere, răbdare și foarte multă muncă. Fondurile europene necesită o atenție foarte mare pentru a fi implementate, dar dacă reușești să pui mecanismul de atragere în mișcare, aduc și foarte multă satisfacție. Am reușit prin aceste fonduri să dotăm școlile din Negrești și satele aparținătoare, să achiziționăm mobilier stradal, să digitalizăm instituții, să dotăm parcul auto, să investim în cultură și servicii sociale, vom construi o creșă, investim în mobilitate urbană și transport public, vom reabilita termic școala ”Mihai David”, vom înființa o centrală de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice etc. Toate aceste proiecte sunt implementate sau în curs de implementare și au finanțare europeană.
Vă spun cu responsabilitate că nu e ușor să implementezi proiecte. Sunt multe nopți nedormite și multă muncă în spate, dar fără atragerea de fonduri de dezvoltare din surse externe, orașul nostru nu are nici o șansă de dezvoltare. Din taxele și impozitele pe care le colectăm aici, abia reușim să ne achităm iluminatul public și salariile angajaților.
Rep: Aveți regrete în acești primi ani de mandat?
CR: Nu știu dacă le pot numi regrete, dar cu siguranță sunt lucruri pe care aș fi putut să le fac mai bine. Înveți din mers în fiecare zi.
De exemplu, cred că nu am reușit să comunic destul cu cetățenii orașului și ai satelor aparținătoare. Am lucrat mult în birou la proiecte și mi-a rămas puțin timp de ieșit între oameni. Aici cred că trebuie să găsesc un echilibru în viitor pentru cele două activități. Alți primari, înaintea mea, stăteau foarte mult pe banca din fața primăriei, discutau mai mult cu cetățenii și poate că erau mai populari.
În plan personal, am să vă fac o mărturisire: de când sunt primar nu am reușit să fac mai mult de 5 zile de concediu consecutiv, deoarece este nevoie permanentă de mine în instituție și nu am ieșit din țară. Am zile de concediu restante și din anul 2022.
Cu siguranță sunt lucruri care pot fi făcute mai bine și poate nu am reușit să facem tot ceea ce așteaptă cetățenii de la noi. Ne străduim însă, să facem în fiecare zi lucrurile mai bine.
Rep: Cum ați dori să încheiem acest interviu?
CR: Cu optimism! În toată cariera mea am lucrat în echipă și acest lucru mi-l doresc și pe viitor. În funcția de primar, echipa principală a mea o constituie cetățenii care îmi analizează munca. Îi rog pe cetățenii orașului Negrești și ai celor șase sate aparținătoare să rămână în echipa mea și să aibă încredere că vom continua dezvoltarea orașului cu aceeași determinare, dar cu mult mai multă experiență decât în anul 2020.
Le mulțumesc pentru susținerea acordată și le doresc multă sănătate!
Am tot respectul si stima pentru actualul și viitorul Primar al orasului nostru Negrești ,dl Rusu Petru Cristinel . Confirm cu fermitate că mai bun primar ca dlui, nu va exista si ar fi un mare păcat să ajungă ales un alt cetățean care s-a înscris în această cursă fară experiența necesară .Patru mandate pot întări f tare experiența acumulată și eforturile grele depuse pentru rezolvările minunate aduse acestui oraș și satelor limitrofe .Sunt realizări f bine marcate și vizibile . RESPECT ȘI ADMIRAȚIA CUVENITĂ DLUI PRIMAR ACTUAL ȘI VIITOR, URMĂTOARELOR 4 MANDATE ! .